Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problémy začínajících učitelů s využíváním aktivizačních metod ve výuce přírodopisu
Ročková, Lucie ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Aktivizační metody mají ve výuce velký význam mimo jiné při rozvoji samostatnosti žáků, jejich myšlení a utváření sociálních vztahů. Posílení role žáka a důraz na jeho aktivní činnost si vyžaduje specifický přístup učitelů, stejně jako jejich zvýšenou přípravu na výuku. Zejména začínající učitelé se na začátku své pedagogické dráhy musí vyrovnávat s řadou obtíží. Prozatím ovšem nebylo jasně popsáno, jak se vyrovnávají s využíváním aktivizačních metod. Hlavním cílem této práce bylo zmapování problémů začínajících učitelů s využitím aktivizačních metod ve výuce přírodopisu na začátku jejich profesní dráhy. Jednou z podotázek bylo zjistit, co by učitelům na začátku jejich pedagogické praxe pomohlo, aby aktivizační metody zařazovali do výuky s větší jistotou a četností. Pro zodpovězení výzkumných otázek byl v říjnu a v listopadu 2021 realizován výzkum u 6 začínajících učitelů přírodopisu základních škol. Byly provedeny náslechy vyučovacích hodin a následně individuální rozhovory s jednotlivými učiteli. V rozhovorech byly zjišťovány názory na aktivizační metody, četnost jejich zařazování do výuky a související problémy, se kterými se učitelé při výuce těmito metodami potýkají. Nejčastěji uváděnými problémy byli časová náročnost příprav i samotné realizace metod ve výuce, nedostatečné materiální vybavení...
Problémy, se kterými se setkává začínající učitel na základní škole
Naděje, Jakub ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Indikativní abstrakt Čtenář se v teoretické části práce kromě vymezení pojmu začínajícího učitele dozví možné důvody vedoucí jedince k výběru učitelského povolání. Dále je možné dočíst se o specificích učitelské profese jako je stárnutí pedagogických sborů, feminizace, profesní deformace a další. Po jedné kapitole je věnováno nejistotám začínajících učitelů a jejich činnostem. Studenty pedagogických oborů možná zaujmou kapitoly věnující se pedagogické přípravě budoucích učitelů, autoritě a nestandardním situacím. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována kvalitě učitele v českém a světovém kontextu. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření mezi začínajícími učiteli na základních školách. Šetření přináší pohled na učitelskou profesi mladýma očima. Z výsledků je možné vyčíst, s kterými činnostmi se začínající učitelé na základních školách nejvíce potýkají, a které jim naopak nečiní problémy.
Problémy začínajících učitelů na 1. stupni ZŠ
Hellerová, Monika ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Hlavním cílem teoretické části je představit úskalí učitelské profese, s jakými problémy se v dnešní době absolvent či absolventka pedagogické fakulty setkává při nástupu do učitelské praxe. Na co není ze školy připraven/a. S pomocí literatury vymezím pojem začínající učitel/ka, představím nejčastější druhy problémů a zaměřím se na možné podpory začínajícím učitelům. V empirické části práce je mým cílem vyhodnocení výsledků z vyplněných dotazníků a rozhovorů s učitelkami vyučujícími na 1. stupni základní školy. V mnou připraveném strukturovaném rozhovoru a dotazníku se zaměřuji na problémy, se kterými se začínající učitelé potýkali či stále potýkají. Zdali cítí, že v některém ohledu je vysoká škola nedokázala dostatečně připravit. Dále věnuji pozornost podpoře, která jim byla poskytnuta, zda doopravdy měli možnost uvádějícího učitele/učitelky. V neposlední řadě se zajímám o to, jaká byla reakce rodičů, když zjistili, že třídní učitelky jejich dětí jsou čerstvými absolventkami a zda pro ně byl velký problém získat autoritu u dětí. KLÍČOVÁ SLOVA začínající učitel, 1. stupeň ZŠ, problémy začínajících učitelů, uvádějící učitel, mentor, podpora začínajícím učitelům, profese učitele, rodiče, vzájemná kolegiální podpora
Vliv pregraduálního vzdělání a podpora školního prostředí u začínajících učitelů biologie/přírodopisu
Přibylová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak začínající učitelé vnímají vliv pregraduální přípravy a podpory školního prostředí na průběh jejich prvních let praxe a také jak následně navrhují pregraduální přípravu a podporu školního prostředí zkvalitnit. Metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory, které byly realizovány se dvanácti začínajícími učiteli s délkou praxe jeden až pět let. Data byla zpracována metodou zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že vnímání pregraduální přípravy a podpory školního prostředí začínajících učitelů je ovlivněno nejen formou těchto dvou prvků, ale také vnímanými problémy začínajících učitelů, které jsou velmi individuální. Faktory, které stojí za individuálností problémů a následně i názorů začínajících učitelů, jsou v práci diskutovány. Vzhledem k individualitě názorů začínajících učitelů nelze stanovit jednotnou podobu pregraduální přípravy a podpory školního prostředí, která by vyhovovala všem. Na druhou stranu se v názorech začínajících učitelů setkáváme s určitými trendy a jsou tedy v práci prezentovány. Klíčová slova: začínající učitel, problémy začínajících učitelů, pregraduální příprava budoucích učitelů, podpora školního prostředí, uvádění začínajících učitelů
Klíčové problémy začínajících učitelů
Matulová, Kristýna ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů. Jejím cílem je zjistit, jaké jsou fundamentální potíže učitelů, kteří pracují ve školství prvních pět let. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část nejprve pojednává o profesním vývoji a kompetencích učitele. Dále popisuje profesní přípravu a pomoc, která je začínajícím učitelům poskytnuta. Ve stěžejní kapitole teoretické části jsou specifikovány problémy, s kterými se začínající učitelé nejčastěji setkávají. Popis potíží vychází z analýzy odborné literatury a výsledků dosavadních šetření. V závěru teoretické části jsou uvedeny stěžejní výzkumy, které byly v dané oblasti provedeny. Praktická část vychází z výsledků dotazníkového šetření. Respondenty výzkumného souboru jsou začínající učitelé ISCED 1, 2 a 3. Na základně získaných dat je provedena analýza klíčových problémů a jsou srovnány výsledky učitelů odlišných úrovní ISCED. Pozornost je věnována také profesní přípravě, pomoci začínajícím učitelům a postojům učitelů ke své profesi. Praktickou část uzavírá porovnání získaných dat s výsledky výzkumu profesora Šimoníka.
Problémy, se kterými se setkává začínající učitel na základní škole
Naděje, Jakub ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Indikativní abstrakt Čtenář se v teoretické části práce kromě vymezení pojmu začínajícího učitele dozví možné důvody vedoucí jedince k výběru učitelského povolání. Dále je možné dočíst se o specificích učitelské profese jako je stárnutí pedagogických sborů, feminizace, profesní deformace a další. Po jedné kapitole je věnováno nejistotám začínajících učitelů a jejich činnostem. Studenty pedagogických oborů možná zaujmou kapitoly věnující se pedagogické přípravě budoucích učitelů, autoritě a nestandardním situacím. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována kvalitě učitele v českém a světovém kontextu. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření mezi začínajícími učiteli na základních školách. Šetření přináší pohled na učitelskou profesi mladýma očima. Z výsledků je možné vyčíst, s kterými činnostmi se začínající učitelé na základních školách nejvíce potýkají, a které jim naopak nečiní problémy.
Vysokoškolské studium oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol z pohledu začínajícího učitele
REIFOVÁ, Hana
Diplomová práce je zaměřena na vysokoškolské studium z pohledu začínajícího učitele. Teoretická část se zabývá začínajícími učiteli u nás i v zahraničí. Dále problémy, kterými začínající učitelé prochází a v neposlední řadě i charakteristikou těchto problémů. Praktická část prezentuje výsledky kvalitativního výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak pohlížejí začínající učitelé na své vysokoškolské studium oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Respondenti uvedli za nejčastější problémy kázeň žáků a rozvržení učiva během hodiny.
Profesní problémy začínajících učitelů
KŮRKOVÁ, Tereza
Diplomová práce je zaměřena na problematiku obtíží, se kterými se musí vyrovnávat začínající učitelé. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou vývoje profesní dráhy učitele s důrazem na stádium učitele začátečníka. Poskytuje náhled na specifické problémy začínajících učitelů. Praktická část byla realizována prostřednictvím metody hloubkového rozhovoru s vybranými začínajícími učiteli ZŠ. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým problémům začínající učitelé v souvislosti s profesí čelí. Dotazovaní respondenti označili za hlavní problémy výuku neaprobovaných předmětů, časovou náročnost a nedostatečnou pedagogickou přípravu v oblasti metodicko-didaktické a diagnostické.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.